Eksperimentas „ Išnykęs kiaušinio lukštas“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė.
Tikslas: stebėti, kaip kiaušinio lukštas suminkštėja, tampa elastingas.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir mokslų mokymas, dėmesys STEAM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: skaidrūs indai stikliniai, kiaušiniai žalias ir virtas, 9% proc. acto.
Rezultatas ( nauda) vaikui: į stiklainį įdedame kiaušinį. Įdėjome vieną virtą kiaušinį, o į kitą stiklainį žalią. Užpilame actu. Padedame stiklainį matomoje, bet nepasiekiamoje vietoje ir laukiame. Laukti teko vieną dieną. Kiaušinio lukštas tampa minkštas, elastingas, permatomas. Tą patį eksperimentą pakartojome su maistiniais dažais . Kiaušinis nusidažė žalia spalva įpylus geltonų ir mėlynų maistinių dažų. Kiaušinio lukštas suminkštėja dėl to, kad veikiant actui kalcis iš kurio sudarytas kiaušinio lukštas ima tirpti ir išnyksta burbuliukų pavidalu.
Sunkumai: eksperimentas pavyko, sunkumų patirta nebuvo.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Kuncevičienė.
1
2
3
4
5
6
Įdomios sėklos
Avokadą atsargiai perpjaunam per pusę, stengiantis viduje nepažeisti esančio kauliuko. Atskiriame avokado dalis. Išimame avokado kauliuką. Į kauliuką įbedame 4 dantų krapštukus iš kiekvienos pusės, kad šie styrotų išsikišę. Į stiklinę iki viršaus įpilame vandens. ir padėtas avokado kauliukas remiasi į stiklinės viršų, o sėklos apačia atsiduria vandenyje. Paliekame stiklinę ant palangės ir kas kelias dienas keičiame vandenį, kol iš kauliuko išlįs stiebelis.
Sėklos sudygimas – tai augalo pabudimas iš ramybės būsenos. Kad pradėtų dygti reikia vandens, deguonies, šilumos, saulės. Sėklai dygstant, plyšta jos luobelė, o daigas augdamas pasisavina sėkloje sukauptas maistines medžiagas. Avokadui reikia sudaiginti šviesos, šilumos, vandens.
1
2
3
4
5
6
7
„Spalvoti fontanai“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Priemonės: 3 indai vandeniui, 3 šaukštai, mažas šaukštelis, pipetės, soda, citrinos rūgtis, skystas muilas.
Eiga: eile sustatomi 3 indai. Į kiekvieną jų įpilama po 300 ml. vandens, įlašinama skirtingų spalvų guašo – violetinio, raudono ir geltono. ( spalvas galima pasirinkti ). Išmaišoma. Po to, į kiekvieną indą įpilama po vieną šaukštelį skysto muilo. Išmaišoma. Išmaišius, įdedama po 2 šaukštelius sodos ir vėl išmaišoma. Pabaigoje į visus indus įdedama po 2 šaukštelius citrinos rūgšties ir stebima kas vyksta.
Tikslas: parodyti vaikams, kas įvyksta, sumaišius skystą muilą, sodą ir citrinos rūgštį.
Rezultatas: vaikai ne tik patyrė didelį džiaugsmą, bet ir pamatė, kaip sumaišius skirtingus ingridientus, spalvų pagalba, įvyksta reakcija, primenanti kylančius spalvotus fontanus.
Sunkumai: eksperimentas puikiai pavyko. Jo metu sunkumų patirta nebuvo.
Autorius: Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė.
1
2
3
4
Eksperimentas „ Spalvų galia“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė.
Tikslas: stebėti, kaip spalvos įveikia skutimosi putų sluoksnį ir nudažo vandenį.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir mokslų mokymas, dėmesys STEAM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: skaidrūs indai, skutimosi putos, spalvotas guašas, pipetės.
Rezultatas ( nauda) vaikui: į skaidrų indą įpilame vandens, ir užpurškiame skutimosi putų. Lašiname su pipetėmis spalvotą vandenį ant skutimosi putų ir stebime kas vyksta. Vaikai dirba susikaupę, stebėjo, kaip dažai patenka į vandenį. Ryškesni dažai greičiau prasiskverbia pro putas. Vaikai gėrėjosi eksperimentu, patyrė džiaugsmą.
Sunkumai: sunkumų patirta nebuvo.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Kuncevičienė.
1
2
3
4
5
6
VASARIS-SVEIKATINGUMO MĖNUO
Visą vasario mėnesį vaikų lopšelyje-darželyje „Ąžuoliukas“ skirtingo amžiaus vaikų grupėse vyko projektinė veikla „Vasaris-sveikatingumo mėnuo“.
Ugdytiniai susipažino su ekologija, žiūrėdami filmuką vaikams „Globalinis atšilimas“. Grupėse rūšiavo antrines žaliavas. Mokėsi iš „Ką pasakė Kakė Makė? Kaip rūšiuoti atliekas?“.
Labai svarbu vaikams sveika mityba. Vaikai grupėse su savo mokytojomis bei mokytojų padėjėjomis gamino sveiką patiekalą: ruošė sveikuolių salotas bei iš vaisių spaudė šviežias sultis bei plakė kokteilius. Į pagalbą pasitelkė pasakas „Meškučio Ledučio (Icy) pasaka apie sveiką mitybą“.
Ypatingą dėmesį skyrėme higieninių įgūdžių ugdymui. Ugdytiniai mokėsi teisingai plautis rankeles. Žaidė žaidimą „Plauname rankas“, klausėsi „Rankyčių dainelė“ su Laura Remeikiene. Visose amžiaus grupėse vyko praktiniai užsiėmimai apie dantukų valymą bei jų priežiūrą. Mokėsi žiūrėdami edukacinį filmuką „Kaip valytis dantukus?“ bei nuotaikingų dainelių „Dantukų dainelė“, „Dantukų daina“ su Lulu vaikais.
Visiems labai patinka fizinis aktyvumas. Tad labai svarbų vaidmenį atlieka organizmo grūdinimas bei sveikatos stiprinimas. Nuo mažens būtina mankštintis, todėl su mokytojomis sporto salėje vyko „Guminio meškiuko muzikinė mankšta“. Grupėse vyko pokalbiai apie „Pažadas sveikatai“. Žaidė žaidimą-dainelę „Uti-ta“, „Sniego malūnas“. Ir pabaigai – būtina pasitikėti savimi… „Aš geras vaikas“.
Noriu visiems padėkoti: vaikučiams, mokytojoms, mokytojų padėjėjoms už sveikatingumo puoselėjimą mūsų lopšelyje-darželyje.
Daiva Kurdeikienė
„Nykštukų“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja
1
2
3
4
5
6
7
8
„Vaikščiojanti“ vaivorykštė
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: parodyti vaikams, kaip spalvotas vanduo gali kilti, judėti aukštyn, nudažydamas popierines servetėles.
Reikšminiai žodžiai: vanduo, guašas, popieriniai rankšluosčiai, stiklinės.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: 6 stiklinės iki pusės pripildytos vandens, 6 spalvų guašas, sulankstytos popierinės servetėlės.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikai galėjo stebėti, kaip į skirtingų spalvų stiklines įmerktos sulankstytos servetėlės gražiai nusidažė. Atrodė kaip judanti „ vaikščiojanti“ vaivorykštė.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
1
2
3
4
„Trispalvė vaivorykštė“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: supažindinti vaikus su vandens savybėmis.
Reikšminiai žodžiai: vanduo, saldainiai, lėkštė.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: šiltas vanduo, gilesnė lėkštė, skittles saldainiai.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikai pamatė, kaip vandens pagalba, panaudojant skittles saldainius, galima sukurti gražią vaivorykštę. Šiuo atveju kūrėme trispalvę vaivorykštę.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė.
1
2
3
,,Boružėlių“ grupės vaikai gamino sausainius paukščiams.
Su tėvelių pagalba vaikai atsinešė reikiamų medžiagų: sėklų mišinys paukščiams, želatinos miltelių, virvutes,
sausainių formeles, kepimo popierių. Kitas priemones turėjome atradėjo studijoje.
Vaikai patys svėrė mišinių kiekius, pylė ant maistinių svarstyklių, skaičiavo. Tyrinėjome kada užverda
vanduo, į jį pylėme reikiamus ingredientus ir maišėme, atvėsinus visą masę dėjome į formeles. Praėjus
dienai išėmėme iš formelių, suvėrime siūlu ir nešėme į lauką, kabinome ant medžių.
Ikimokyklinio ugdymo mokytojos Giedrė Karčiauskienė ir Milana Vasiliauskienė.
1
2
3
Eksperimentas „ Šokančios uogytės“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė.
Tikslas: razina yra sunkesnė už vandenį ir neskęsta. Kadangi vandenyje yra anglies dioksidas virsta angliarūgšte, jos burbuliukai aplimpa raziną ir iškelia ją į paviršių.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir mokslų mokymas, dėmesys STEAM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: razinos, stiklinis indas, gazuotas vanduo.
Rezultatas ( nauda) vaikui: butelis atsargiai atsukamas ir jo turinys lėtai supilamas į stiklinį indą. Į jį įmetamos kelios razinos. Vaikai pamatė, kaip jos pradeda „ šokti“, tai kyla aukštyn, tai leidžiasi ir žemyn. Razina nusileidusi žemyn aplimpa angliarūgštės burbuliukais ir pakyla aukštyn. Paviršiuje burbuliukai sprogsta ir razina nusileidžia žemyn.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Kuncevičienė.
1
2
3
„Eksperimentas su pienu“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: parodyti vaikams, kas vyksta su pienu, panaudojant tam tikras priemones.
Reikšminiai žodžiai: pienas, dažai, indų ploviklis, lėkštė.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: riebus pienas, skysti maistiniai dažai, indų ploviklis, gili lėkštė, ausų krapštukai.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikai pamatė, kaip įdomiai nusidažė pienas, panaudojant skystus maistinius dažus ir indų ploviklį.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
1
2
3
4
STEAM
,,Boružėlių” grupės vaikai vis išbando įvairius meninės raiškos būdus. Šį kartą pasirinkome druską. Eksperimentavome kaip vanduo veikia druską. Tam reikėjo: popieriaus lapų, lipalo klijų, druskos, guašu nuspalvinto vandens ir pipečių. Ant lapo klijais piešėme snaigę, gausiai apibėrėme druska ir palaukėme kol sudžius. Išdžiuvus nubėrėme druskos pereklių ir lašinome spalvotą mėlyną vandenį. Išsiaiškinome, kad liejamas spalvotas vanduo įsigeria į druską, skleisdamas įvairius spalvotus atspalvius.Rezultatas nudžiugino visus.Mokytotoja Giedrė
1
2
3
4
5
6
7
8
Eksperimentas „ CUKRAUS ŠOKIS“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: patikrinti ar traukia dantų krapštukus ir dėl to jie juda.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir mokslų mokymas, dėmesys STEAM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: plokščias dubenėlis su vandeniu, 8 dantų krapštukai, kubelis gabalinio cukraus.
Rezultatas ( nauda) vaikui: ant vandens paviršiaus padedame atsargiai gabalinio cukraus gabalėlį, o aplink jį ratu išdėstome dantų krapštukus. Cukrus traukia dantų krapštukus ir atrodo, tarsi jie judėtų jo link. Vaikai sužinojo, kad cukrui pamažu tirpstant tirpalas ima skęsti, nes jis sunkesnis už vandenį. Dėl to ir susidaro srovė. Ji traukia dantų krapštukus į vidurį.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Kuncevičienė.
1
2
3
4
Eksperimentas „ SNAIGĖ“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: pamatyti, kokius gražius darbelius galima padaryti panaudojant druską.
Reikšminiai žodžiai: vanduo, druska, pipetė, guašas, snaigė.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEAM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: valgomoji druska, guašas, pipetės, stiklinė su vandeniu, snaigės kontūrai.
Rezultatas ( nauda ) vaikui:
Vaikai sužinojo, kad snaiges galima piešti ir spalvinti ne tik su pieštukais, flomasteriais ir vandeniniais dažais, bet ir su druska.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė.
1
2
3
4
„Kaip užaugo meškiukas“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: parodyti vaikams, kaip skirtinguose ( vandens, druskos, acto ir sodos) tirpaluose, per 24 val. padidėjo, „paaugo“, meškiukas ( guminukas).
Reikšminiai žodžiai: vanduo, soda, actas, druska, guminukas.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: 4 stiklinės iki pusės pripildytos vandens, 2 šaukštai – sodos, druskos ir acto, 5 meškiuko saldainiai guminukai.
Rezultatas (nauda) vaikui:
2 dienas vykęs eksperimentas parodė, kaip skirtinguose ( sodos, vandens, druskos ir acto) tirpaluose, padidėjo meškiuko guminukas. Didžiausias meškiuko guminukas ( 4,5 cm), užaugo acto tirpale. Kituose – sodos ir vandens tirpaluose užaugo iki 3,5 cm, o druskos tirpale visiškai nepadidėjo ( 2,5 cm ), tik tapo melsvos spalvos.( 2.5 cm). Įdomiausia, kad sodos tirpale , iš raudonos spalvos jis tapo visiškai juodas.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
1
2
3
4
STEAM
„Boružėlių“ gr. ugdytiniai atliko bandymą su kopūsto lapu. Kalbėjome, kaip pasikeistų kopūsto lapas įmerkus į dažytą vandenį? Kodėl augalams reikalingas vanduo? Kas atsitiktų, jeigu jo negautų?
PRIEMONĖS: Pekino kopūstas, permatomos stiklinės ar stiklainiai, šaukšteliai, maistiniai dažai, vanduo, plastikinis peilis, dubuo.
TIKSLAS: išsiaiškinti, ar augalams reikalingas vanduo ir kodėl? Atskleisti spalvoto vandens paslaptį (dažų poveikį vandeniui ir augalams).
EIGA: ,,Boružėlių “ grupės vaikai atliko bandymus su Pekino kopūsto lapais ir spalvotais maistiniais dažais. Buvo nupjauti kopūsto lapai. Į stiklines ar stiklainius įpylėme po pusę stiklinės vandens. Vaikai subėrė penkių spalvų maistinius dažus į vandenį: žalios, raudonos, oranžinės, violetinės ir tamsiai mėlynos spalvos. Su šaukšteliais juos išmaišė ir įmerkė po vieną Pekino kopūsto lapą. Stebėjo stiklines su vandeniu ir kopūsto lapais ir kantriai laukė pasikeitimų.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Giedrė Karčiauskienė
1
2
3
4
RESPUBLIKINIS PROJEKTAS “FUTBOLIUKAS 2022-2023” STARTUOJA
MARIJAMPOLĖS VAIKŲ LOPŠELYJE-DARŽELYJE “ĄŽUOLIUKAS”
Prasideda “Futboliuko 2022-2023“ m.m. kelionė”, kuri tęsis nuo 2022 m. rugsėjo mėn. iki 2023 m. gegužės mėn. Projektą organizuoja Lietuvos masinio futbolo asociacija (MaFA) ir Lietuvos futbolo federacija (LFF). Lietuvos masinio futbolo asociacijos projektas „Fizinio aktyvumo skatinimas ir tęstinumas švietimo ir ugdymo įstaigose“ bendrai finansuojamas Sporto rėmimo fondo lėšomis.
Projekto tikslai ir uždaviniai:
- Populiarinti futbolo žaidimą lauke ir uždarose ikimokyklinio ugdymo įstaigos patalpose bei populiarinti futbolą kaip sporto šaką visuomenėje;
- Sporto mokyklų nelankančius vaikus sudominti sportu ir sveika gyvensena;
- Suteikti galimybę vaikams žaisti futbolą ikimokyklinio ugdymo įstaigose;
- Sudaryti palankias sąlygas vaikams ne tik ugdyti savo fizinius gebėjimus žaidžiant, bet ir skatinti smalsumą pažinti futbolą per kūrybinę pusę;
- Pateikti futbolą kaip patrauklią ir veiksmingą ugdymo priemonę vaikams perteikiant žinias ir formuojant įgūdžius;
- Skatinti glaudų bendradarbiavimą tarp švietimo įstaigų, vietos (seniūnijų, savivaldybių, apskričių) institucijų ir sporto organizacijų;
- Padėti suartėti kaimyninėms bendruomenėms, paskatinti šeimas laiko skirti aktyvioms veikloms su savo vaikais.
Šių metų užduotyse bus ir naujovių: interaktyvios užduotys, konkursai, praktinių užduočių paaiškinimus vaizdo pamokėlės. Visa tai yra integruota kiekvieno mėnesio užduotyse, kurios parengtos konsultuojantis su specialistais bei pritaikytos ikimokyklinio bei priešmokyklinio amžiaus vaikams.
Projekto koordinatorė mokytoja Asta Paulevičienė
“Kas pievelėje gyvena”
“Drugelių” grupės 2-3m vaikai. Tema: “Kas pievelėje gyvena” Pasivaikščiojimo lauke metu, stebėjome su vaikais pievą kurioje knibždėjo daug įvairių vabaliukų. Grupėje sumanėme pasigaminti kiekvienas po vabaliuką iš akmenukų ir gilių. Vaikai dažė savo “vabaliukus”, piešė jiems kojytes. Taip vaikai susipažino su vabaliukais. Jiems tai suteikė daug džiugių emocijų.
Vyr.mokytoja Rasutė Plečkaitienė
1
„Gėlytės mamytei“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: parodyti vaikams, kad ir popierinės gėlės gali „ pražysti “vandenyje.
Reikšminiai žodžiai: vanduo, popierinės, nuspalvinti, gėlės, žiedai.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: indas vandeniui, vanduo, nuspalvinti ir iškirpti gėlių žiedai.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikams buvo smagu ir įdomu stebėti, kaip į vandenį pamerktos jų nuspalvintos popierinės gėlytės, skirtos mamytėms, prasiskleidė.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
„Dirvožemio savybės”
Tikslas – išsiaiškinti dirvožemio savybes.
Mokyklos pavadinimas: MARIJAMPOLĖS VAIKŲ LOPŠELIS – DARŽELIS ,,ĄŽUOLIUKAS”
Reikšminiai žodžiai: Dirvožemis, savybės
Tipas: atvejo tyrimas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms
Autorių teisės: Tikslas – išsiaiškinti dirvožemio savybes. Reikės 1. lupos, 2. popieriaus lapo, 3. saujos dirvožemio. Eiga – saują dirvožemio išberiame ant lapo ir apžiūrime pro lupą. Patrynus gumulėlį pirštais jaučiame šlapią žemę. Radome akmenukų, augalų dalių. Supratome, kad dirvožemis yra birus, tamsus, smulkus, drėgnas.
1
Mokausi kitaip “Drugelių” grupė
Mažieji 2 – 3 metų vaikučiai , stebėjo pirmąsias pavasarines gėlytes, kurias pasodinome grupėje į vazonėlius, kad galėtume stebėti ir tyrinėti besikeičiančią jų išvaizdą kasdien.
Mokyklos pavadinimas: MARIJAMPOLĖS VAIKŲ LOPŠELIS – DARŽELIS ,,ĄŽUOLIUKAS”
Autorius: Ikimokyklinio ugdymo Vyr. mokytoja Rasutė Plečkaitienė
Reikšminiai žodžiai: Gėlės, Sodinimas , Stebėjimas
Tipas: atvira veikla
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas
Autorių teisės: Mažieji 2 – 3 metų vaikučiai , stebėjo pirmąsias pavasarines gėlytes, kurias pasodinome grupėje į vazonėlius, kad galėtume stebėti ir tyrinėti besikeičiančią jų išvaizdą kasdien. Vaikai sodino ir laistė augalus. Išmokome parodyti augalo dalis, sužinojome gėlyčių pavadinimus, išmokome jas atpažinti..
1
Mini aitvaras
Su liniuotės pagalba nubraižome nedidelį aitvarą, atsargiai iškerpame. Gabaliuku lipnios juostos prilipdome sąvaržėlę. Atkerpame siūlo galą, praduriame skylutę, prakišame siūlą. Iš viršaus priartiname magnetą prie aitvaro ir stebime kas vyksta. Aitvaras kyla, nes magneto trauka didesnė už žemės trauką, kuri aitvarą pakelia.
Autorius: Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Giedrė Karčiauskienė
Reikšminiai žodžiai: Trauka, magnetas
Tipas: atvejo tyrimas
Kriterijai: Mokymo personalizavimas, Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Formuojamasis ugdomasis vertinimas
Autorių teisės: Su liniuotės pagalba nubraižome nedidelį aitvarą, atsargiai iškerpame. Gabaliuku lipnios juostos prilipdome sąvaržėlę. Atkerpame siūlo galą, praduriame skylutę, prakišame siūlą. Iš viršaus priartiname magnetą prie aitvaro ir stebime kas vyksta. Aitvaras kyla, nes magneto trauka didesnė už žemės trauką, kuri aitvarą pakelia.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Giedrė Karčiauskienė
1
2
3
4
,,Pripūsk balioną kitaip“
“Drugelių” grupės vaikai (2-3 metų) atliko eksperimentą ,,Pripūsk balioną kitaip“. Mažieji į butelius pylė actą, o į balionus bėrė sodą. Tuomet balioną užmovė ant butelio ir stebėjo eksperimentą. Valgomajai sodai subyrėjus į maistinį actą įvyko reakcija ir išsiskyrė dujos, kurios išpūtė balioną. Eksperimentas pavyko ir suteikė daug džiugių emocijų. Taip vaikai sužinojo, jog balioną galima pripildyti ne tik oru, bet ir dujomis. Vaizdas buvo artimas stebuklui.
1
Ikimokyklinio gr. “Nykštukai”. Velykinė žolytė
Tikslas: Kaip? Ar išdygs ir sužaliuos žolytė iš kviečio grūdelio.
Reikšminiai žodžiai: Grūdas, daigas, žemė, dekoracijos
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarpdalykinis mokymas
Rezultatas. Išbrinkintus grūdus pasėjo į žemę, laistė, kiekvieną dieną stebėjo dygimą, augimą. Skaičiavo per kiek dienų pasėtas grūdas išdygo, užaugo. Užauginti želmenėliai “pavirto” Velykiniais zuikučiais, kurie papuošė Velykinį stalą.
IU mokytoja Daiva Kurdeikienė
1
2
3
4
5
IU “Kačiukų” gr. “Velykėlės atkeliavo”
Tikslas. Skatinti vaikus stebėti gamtos atbudimo ženklus, intuityviai pajusti naujo gyvybės rato pradžią,
Reikšminiai žodžiai: Margučiai, Velykos, daigelis, gamtos atbudimas
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarpdalykinis mokymas.
Iššūkis. Sudaryti sąlygas ugdyti vaikų kūrybiškumo gebėjimus, skatinant vaikus domėtis, džiaugtis gamtos atbudimu, ieškoti aplinkoje pirmųjų pavasario požymių. Gamtos atbudimą susieti su gražiausia pavasario švente -Šv. Velykomis, suteikiant žinių apie Velykų, Atvelykio tradicijas, papročius, ruošimąsi, laukimą, šventimą.
IU vyr. mokytoja Violeta Kriščiūnienė
1
2
3
4
5
6
„Kačiukų“ grupės „Vabalų viešbutis“
Tikslas. Sudaryti tinkamas sąlygas pievos vabalams gyventi.
Reikšminiai žodžiai: Vabalai, viešbutis, gamtinė medžiaga, plyta
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarp dalykinis mokymas
Iššūkis. Siekiant išsaugoti vabzdžių populiaciją, sudaryti sąlygas jiems gyventi saugioje aplinkoje-“Vabalų viešbutyje”. Iššūkis vaikams ir jų šeimos nariams: rinkti ir atnešti įvairią gamtinę medžiagą viešbučio įkūrimui. Pats procesas vaikus labai sudomino, sužinojo, kokia gamtinė medžiaga tinkama, ekologiška.
IU vyr. mokytoja Jūratė Paitian
1
2
3
4
5
6
PU “Smalsučiai” grupė. Oras. Ar oras sveria?
Tikslas. Iššūkis! Atlikus kuo įvairesnių bandymų, eksperimentų sužinoti kuo daugiau apie oro savybes.
Reikšminiai žodžiai: Eksperimentai, oras-dujų mišinys, Žemės atmosfera
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarpdalykinis mokymas
Patirti sunkumai: Sunkumų nebuvo
Iššūkis. Vaikai, atlikdami eksperimentus, bandymus su oru, atspės ir savarankiškai darys išvadas. Kodėl deganti žvakė, po mažesnės talpos stiklainiu užgeso greičiau, po didesniu stiklainiu-degė ilgiau? Palyginimui pasitelkė skaičiavimą. Spėjo, darė išvadas, kodėl balionas, užmautas ant butelio neišsipučia, bet butelį, įdėjus į karštą vandenį, balione atsirado oro (karšto oro baliono efektas). Kėlė klausimą-ar oras sveria? Atlikus bandymą, vaikai savarankiškai padarė išvadas, kad balionas, kuriame yra oro nusvėrė nepripūstą balioną. Rezultatas. Vaikai pagilino žinias apie oro savybes.
Autorius: PU mokytoja Asta Paulevičienė
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
„Skęsta – neskęsta“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė“.
Iššūkis: sužinoti, kodėl vieni daiktai skęsta, o kiti neskęsta.
Reikšminiai žodžiai: vanduo, druska, kiaušinis.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės ir medžiagos: du virti kiaušiniai, dvi stiklinės, vanduo, druska.
Rezultatas ( nauda vaikui):
Vaikai sužinojo, kad sūriame vandenyje daiktai neskęsta.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
1
2
3
4
5
6
„Žali kirminėliai“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Iššūkis: parodyti vaikams, kaip vandens pagalba kirminėliai „ atgyja“.
Reikšminiai žodžiai: pipetės, vanduo, kirminėliai, servetėlės, pieštukai.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: pipetės, indelis su vandeniu, žalios servetėlės, pieštukai, lėkštelės.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikai pamatė, kaip lašinant su pipete vandenį ant susuktų iš servetėlių kirminėlių, jie pradeda judėti.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
1
2
3
4
5
6
,Boružėlių” gr.
,,Boružėlių” gr.ugdytiniai dirbo su 3D rašikliais.Vyko edukacinė veikla,tyrinėjome ir gaminome paukštelius.
Ikimokyklinio ugdymo mokytojos Milana Vasiliauskienė ir Giedrė Karčiauskienė
1
2
3
vandens savybės
„Boružėlių” gr. ugdytiniai sužinojo vandens savybės, kaip vanduo gali keliauti iš vieno indo į kitą. Popieriniai rankšluosčiai gerai sugeria, todėl vanduo jais gali greitai ir lengvai judėti.
Efektas vadinamas kapiliarų efektu. Keliaujant spalvotam vandeniui, susitikusios spalvos susimaišo.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Giedrė Karčiauskienė
1
2
Apskritimas, skritulys – „krateris“
Priešmokyklinės grupės „Smalsučiai“ vaikai susipažino su Saulės sistemos planetomis bei Žemės palydovu Mėnuliu. Taip galėjo suprasti, kuo rutulys skiriasi nuo skritulio ir apskritimo.
Reikšminiai žodžiai: Apskritimas, skritulys, “krateris”.
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas; dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Patirti sunkumai: Vaikams buvo sunku pipetės paspaudimu pritraukti vandens ir spustelėjus atleisti, kad iškristų mažas vandens lašelis.
Priemonės: apskritimas, skritulys, informacija apie kraterius, miltai – “Mėnulio dulkės”, pipetė, vanduo, lėkštelė.
Vaikai atliko tyrimą: į lėkštelę įberiama miltų (Mėnulio dulkių), į nedidelį indelį įpilama vandens, išdalijama po pipetę. Vaikai į pipetę prisitraukė vandens, iš maždaug 30-40cm aukščio įlašino po lašelį vandens į lėkštę su miltais. Stebėjo, kaip vandens lašeliai išmuša “kraterius” miltuose. Išvada: taip kaip meteoritai susiduria su Mėnulio paviršiumi ir sudaro apvalius kraterius, taip ir vandens lašas krisdamas į miltus sudaro apskritimą, skritulį – “kraterį”.
Autorius: priešmokyklinės grupės mokytoja Neringa Akelaitienė
„Atrink ir pavadink“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: atrinkti ir pavadinti skirtingas sėklas.
Reikšminiai žodžiai: sėklos, rūšiavimas, augalai.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: 4 indeliai su augalų paveikslėliais, 4 rūšių ( moliūgų, saulėgrąžų, pupelių, žirnių) sėklos.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikai mokėsi į indelius su skirtingais paveikslėliais atrinkti sėklas ir jas teisingai pavadinti.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
„Bakteriukai“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė.
Eksperimento tikslas:
Supažindinti vaikus su mikrobais ir bakterijomis, jų pavojais. Taip pat, kokią naudą duoda rankų plovimas ir muilas.
Reikšminiai žodžiai: bakterijos, muilas, mikrobai, vanduo.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: Indeliai, pienas, malti pipirai, skystas muilas.
Rezultatas ( nauda vaikui):
Vaikai suprato, kaip mikrobai ir bakterijos bijo muilo. Kaip svarbu plauti rankas.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
“Bitučių” gr. vaikučiai
“Bitučių” gr. vaikučiai gamino naminį plastiliną. Vaikus sudomino plastelino sudėtis, kur patys galėjo viską sumaišyti ir išminkyti.
Grupės mokytojos Genė Seliokienė ir Gitana Drakšienė.
1
„Kaip auga pupelė?“
Iššūkis. Mažieji „ Meškiukų“ grupės tyrinėtojai susipažino su pupelės auginimo būdu ir tapo šio ankštinio augalo augimo proceso dalyviais.
Reikšminiai žodžiai: tyrinėjimas.
Priemonės: vazonėliai, žemės, pupelės, vanduo.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas. Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Rezultatas: vaikai į vazonėlius pasodino pupeles, nuolat stebėjo, kaip iš pupelės išdygo daigelis, pasirodė pirmieji lapeliai. Visos šios patirtinės veiklos metu buvo aiškinamasi, kokių sąlygų reikia, kad pupelė sudygtų ( vandens, šviesos, oro, šilumos, žemės).Stebėjo, kaip pupelės augaliukas augo ir keitėsi.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Kuncevičienė.
1
2
3
4
5
STEAM “Augu su Lietuva“
Iššūkis: Kačiukų” grupės vaikai, turėdami Lietuvos kontūro traferetą, suieškos kuo įdomesnių fonų.
Reikšminiai žodžiai: Lietuva, gimtinė, patriotiškumas, tėvynė.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas.
Priemonės: kartoninis popierius, guašas, teptukai, želmenys, gamtinė medžiaga.
Rezultatas: Pavyko puikiai. Vaikų akimis veikla įdomi, prasminga, įtraukianti.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Paitian.
1
2
3
4
5
6
7
8
Mokomės kitaip “Drugelių” grupė
Vaikai smagiai praleido laiką, patyrė džiugių emocijų, lavino koordinaciją ir judesius.
1
2
Mokausi kitaip “Drugelių” grupė
Su vaikais išbandėme robotukus – bitutes, ant takelio kuriame pavaizduoti įvairūs vaisiai. Mergaitės išrinko boružėlei vaisių , tada kartu užprogramavom boružėlę ir paspaudę “GO” laukėme rezultato. Bitutei nuėjus , vaikučiai labai džiaugėsi rezultatu. Pasikartojome sąvokas “Tiesiai” , “Kairė” , “Dešinė” , vaikai patyrė džiugių emocijų.
Mokausi kitaip “Drugelių” grupė
Ratuku vaikai sudėliojo saldainiukus lėkštėje. Į lėkštės centrą, atsargiai, nedidele srovele įpylėme tiek karšto vandens, kad saldainiukai būtų apsemti iki vidurio. Minutėlę palaukėme ir stebėjome, kaip link lėkštės centro tįsta įvairiaspalvės vaivorykštės juostos. Vaikai buvo labai nustebę pamatę rezultatą. Grožėjosi spalvomis. Vaikai įvardino kokias mato spalvas.
Mokausi kitaip “Drugelių” grupė
Stebėjome kaip iš mažos žemės “tabletės” , užpylus vandens atsiranda dvigubai daugiau žemių. Pasiruoštas žemes vaikai dėjo kiekvienas į savo indelį, tada dėjo sėklas ir vėl pylė žemes. Paliejome vandeniu. Visus indelius su kiekvieno vaikučio vardu ,sudėjome ant palangės. Saulutė šildys mūsų augaliukus, mes juos laistysime ir stebėsime kaip dygsta. Vaikai vis bėga prie palangės pažiūrėti savo augaliukus. Skatinsim vaikus rūpintis augalais, laistyti ir lauksime kada išdygs.
Patirčių erdvės: Potyriai , bandymai- lavina.
Žaidimas yra vienas iš pagrindinių vaikų mokymosi ir tobulėjimo būdų. Tai padeda ugdyti savivertę, suteikiant vaikui jausmą apie savo sugebėjimus ir jaustis gerai. Kadangi tai smagu, vaikai dažnai labai įsijaučia į tai, ką daro.
Žaisdami vaikai lavina savo kalbos įgūdžius, emocijas, kūrybiškumą ir socialinius įgūdžius. Žaidimai padeda ugdyti gebėjimą susikaupti. Vaikai mokosi visais savo pojūčiais ir potyriais .
Kas sunkus ir kas lengvas, mažieji „Kodėlčiukai“ (2-3 m.)suprato ir patyrė pūsdami šiaudeliais : plunksnas, teniso kamuoliukus, didesnius plastmasinius kamuoliukus…tai buvo linksmas žaidimas, o mažieji suprato, kad lengvą daiktą nupūsti yra lengviau.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja
Virginija Vasiliauskienė
1
2
3
4
STEAM. „Pavasaris kalba paukštelio balsu“
Iššūkis. Ar pavyks “Kačiukų” grupės vaikams tinkamai sukurti paukštį iš pateiktų priemonių?
Reikšminiai žodžiai: Parskridę paukščiai, plunksnos, kūno dalys.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Mokymo personalizavimas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarp dalykinis mokymas
Priemonės: plunksnos, siūlai, spalvotas popierius, gamtinė medžiaga, klijai, teptukas, žirklės. Rezultatas. Vaikams pavyko iš pedagogo pateiktų priemonių sukurti savo įsivaizduojamą paukštį.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Violeta Kriščiūnienė.
1
2
3
4
5
6
„Sugrįžę sparnuočiai“
Iššūkis. Sukurti kuo skirtingesnių paukštelių.
Reikšminiai žodžiai: Sparnuočiai, migruojantys paukščiai, giesmininkai.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarp dalykinis mokymas
Spėjimas. Ar pavyks “Nykštukų” grupės vaikams iš pedagogo paruoštų priemonių sukurti įsivaizduojamą paukštelį. Priemonės. Kartoninis popierius, spalvoti siūlai, dekoravimo priemonės, klijai, teptukai, gamtinė medžiaga. Rezultatas. Skirtingi, skraidantys paukšteliai, papuošti panaudojant įvairias priemones ir įvairią gamybos techniką.
IU mokytoja Daiva Kurdeikienė
1
2
3
4
5
6
7
Piešimas ant sniego
Naudotos priemonės: pipetės, guašas, vanduo, sniegas. Stebėjimo būsena liejant spalvotą vandenį, sniege atsiranda skylutės, sniegas dažosi, nuo šilumos virsta į vandenį, galutinis rezultatas spalvotas vanduo, su panaudotomis spalvomis, vienoje lėkštėje gavosi Lietuvos vėliavos spalvos.Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Milana Vasiliauskienė
„ Eksperimentas su spalvomis“
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukai“ grupė
Iššūkis: grupės ugdytiniai įvairių spalvų flomasteriais taškuojant ant servetėlės, dedant servetėles į vandenį, stebėjo, kaip išsilieja spalva.
Priemonės: flomasteriai, servetėlės, vanduo.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas. Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Rezultatas: kuo daugiau spalvų savo aplinkoje vaikai matys, tuo greičiau pradės skirti.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Kuncevičienė.
1
2
3
4
5
,,Boružėlių“ grupės vaikai gamino sniegą
Marijampolės vaikų lopšelio – darželio ,,Boružėlių“ grupės vaikai, darė eksperimento bandymą su mokytojos pagalba, gaminosi sniegą. Tėvų ir vaikų namų darbas buvo, atsinešti tinkamą indėlį ir reikiamus ingredientus sniegui. Vaikai, lavino smulkiąją motoriką, maišė, minkė, kol gavosi tikra sniego pasaka. Dėžutėse apsigyveno gyvūnėliai, mašinos ir kiti žaisliukai, bandė lipdyti sniego gniūžtes ir besmegenius. Vaikams bandymas labai patiko.
“Mano miesto gimtadienis”
Iššūkis. “Nykštukų“ grupės ugdytiniai 3 D pieštukais pagamins dovanėlę-katinėlius savo miestui Marijampolei 230-ies metų sukakties proga.
Spėjimas. Ar be pedagogo pagalbos pavyks atlikti užduotį?
Reikšminiai žodžiai: Marijampolė, miestas, skaičiai, žodžiai.
Priemonės: 3D pieštukai, katinėlių siluetai ant lapo.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas, galimybė naudotis technologijomis ir įranga
Rezultatas: iššūkį pavyko įgyvendinti su pedagogo pagalba, stebint dėl saugaus elgesio su prietaisu. Vaikams nauja veikla, nauji potyriai ir džiugus rezultatas.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Daiva Kurdeikienė
„Nuo sėklos iki augaliuko”
Ikimokyklinio ugdymo „Kačiukai“ grupė
Iššūkis. Ugdytiniai tyrinėjo saulėgrąžų, pupelių, moliūgų, žirnių, krapų, pipirnės sėklas, svogūnų sodinukus ir kt. kėlė klausimus: kas bus?, kas atsitiks su sėkla?
Reikšminiai žodžiai: sėkla, daigas, augalas, saulė, šviesa, šiluma
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas.
Priemonės: augalų sėklos, dirvožemis, indeliai sėkloms pasėti, vanduo.
Rezultatas. Atlikdami ilgalaikius eksperimentus, vaikai stebėjo, kaip skirtingos sąlygos veikia įvairių sėklų dygimo procesą. Po stebėjimų atliko apibendrinimą ir suformulavo išvadas: sėklos greičiausiai sudygsta šiltoje ir šviesioje patalpoje; sėkloms reikalingas vanduo; pipirnėms sudygti nereikia dirvožemio; sėklos supūva, jei yra šalta ir tamsu.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Paitian
1
2
3
4
5
6
7
Išmaniosios bitutės
Žaidimai su išmaniosiomis bitutėmis skirti sąvokų kairė, dešinė, tiesiai, atgal ir skaičiavimui įtvirtinti.
“Kiškučių” gr.
1
2
3
4