"Drugelių" grupės 2-3m vaikai. Tema: "Kas pievelėje gyvena" Pasivaikščiojimo lauke metu, stebėjome su vaikais pievą kurioje knibždėjo daug įvairių vabaliukų. Grupėje sumanėme pasigaminti kiekvienas po vabaliuką iš akmenukų ir gilių. Vaikai dažė savo "vabaliukus", piešė jiems kojytes. Taip vaikai susipažino su vabaliukais. Jiems tai suteikė daug džiugių emocijų.
Vyr.mokytoja Rasutė Plečkaitienė
Ikimokyklinio ugdymo „
Meškiukų“ grupė
Tikslas: parodyti vaikams, kad ir popierinės gėlės gali „ pražysti “vandenyje.
Reikšminiai žodžiai: vanduo, popierinės, nuspalvinti, gėlės, žiedai.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM
temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: indas vandeniui, vanduo, nuspalvinti ir iškirpti gėlių žiedai.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikams buvo smagu ir įdomu stebėti, kaip į
vandenį pamerktos jų nuspalvintos popierinės gėlytės, skirtos mamytėms,
prasiskleidė.
Ikimokyklinio ugdymo
mokytoja Rima Paškevičienė
Tikslas - išsiaiškinti dirvožemio savybes.
Mokyklos pavadinimas: MARIJAMPOLĖS VAIKŲ LOPŠELIS - DARŽELIS ,,ĄŽUOLIUKAS"
Reikšminiai žodžiai: Dirvožemis, savybės
Tipas: atvejo tyrimas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms
Autorių teisės: Tikslas - išsiaiškinti dirvožemio savybes. Reikės 1. lupos, 2. popieriaus lapo, 3. saujos dirvožemio. Eiga - saują dirvožemio išberiame ant lapo ir apžiūrime pro lupą. Patrynus gumulėlį pirštais jaučiame šlapią žemę. Radome akmenukų, augalų dalių. Supratome, kad dirvožemis yra birus, tamsus, smulkus, drėgnas.
Mažieji 2 - 3 metų vaikučiai , stebėjo pirmąsias pavasarines gėlytes, kurias pasodinome grupėje į vazonėlius, kad galėtume stebėti ir tyrinėti besikeičiančią jų išvaizdą kasdien.
Mokyklos pavadinimas: MARIJAMPOLĖS VAIKŲ LOPŠELIS - DARŽELIS ,,ĄŽUOLIUKAS"
Autorius: Ikimokyklinio ugdymo Vyr. mokytoja Rasutė Plečkaitienė
Reikšminiai žodžiai: Gėlės, Sodinimas , Stebėjimas
Tipas: atvira veikla
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas
Autorių teisės: Mažieji 2 - 3 metų vaikučiai , stebėjo pirmąsias pavasarines gėlytes, kurias pasodinome grupėje į vazonėlius, kad galėtume stebėti ir tyrinėti besikeičiančią jų išvaizdą kasdien. Vaikai sodino ir laistė augalus. Išmokome parodyti augalo dalis, sužinojome gėlyčių pavadinimus, išmokome jas atpažinti..
Su liniuotės pagalba nubraižome
nedidelį aitvarą, atsargiai iškerpame. Gabaliuku lipnios juostos prilipdome
sąvaržėlę. Atkerpame siūlo galą, praduriame skylutę, prakišame siūlą. Iš
viršaus priartiname magnetą prie aitvaro ir stebime kas vyksta. Aitvaras kyla,
nes magneto trauka didesnė už žemės trauką, kuri aitvarą pakelia.
Autorius: Ikimokyklinio ugdymo mokytoja
Giedrė Karčiauskienė
Reikšminiai žodžiai: Trauka, magnetas
Tipas: atvejo tyrimas
Kriterijai: Mokymo personalizavimas,
Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, Dėmesys STEM temoms
ir kompetencijoms, Formuojamasis ugdomasis vertinimas
Autorių teisės: Su liniuotės pagalba
nubraižome nedidelį aitvarą, atsargiai iškerpame. Gabaliuku lipnios juostos
prilipdome sąvaržėlę. Atkerpame siūlo galą, praduriame skylutę, prakišame
siūlą. Iš viršaus priartiname magnetą prie aitvaro ir stebime kas vyksta.
Aitvaras kyla, nes magneto trauka didesnė už žemės trauką, kuri aitvarą
pakelia.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja
Giedrė Karčiauskienė
"Drugelių" grupės vaikai (2-3 metų) atliko eksperimentą ,,Pripūsk balioną kitaip“. Mažieji į butelius pylė actą, o į balionus bėrė sodą. Tuomet balioną užmovė ant butelio ir stebėjo eksperimentą. Valgomajai sodai subyrėjus į maistinį actą įvyko reakcija ir išsiskyrė dujos, kurios išpūtė balioną. Eksperimentas pavyko ir suteikė daug džiugių emocijų. Taip vaikai sužinojo, jog balioną galima pripildyti ne tik oru, bet ir dujomis. Vaizdas buvo artimas stebuklui.
Tikslas: Kaip? Ar išdygs ir sužaliuos
žolytė iš kviečio grūdelio.
Reikšminiai žodžiai: Grūdas, daigas, žemė, dekoracijos
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Tyrinėjimu
grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, Dėmesys STEM temoms ir
kompetencijoms, Tarpdalykinis mokymas
Rezultatas. Išbrinkintus grūdus pasėjo į žemę,
laistė, kiekvieną dieną stebėjo dygimą, augimą. Skaičiavo per kiek dienų
pasėtas grūdas išdygo, užaugo. Užauginti želmenėliai "pavirto"
Velykiniais zuikučiais, kurie papuošė Velykinį stalą.
IU mokytoja Daiva Kurdeikienė
Tikslas.
Skatinti vaikus stebėti gamtos atbudimo ženklus, intuityviai pajusti naujo
gyvybės rato pradžią,
Reikšminiai
žodžiai: Margučiai,
Velykos, daigelis, gamtos atbudimas
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais
grindžiamas mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarpdalykinis
mokymas.
Iššūkis. Sudaryti sąlygas ugdyti vaikų
kūrybiškumo gebėjimus, skatinant vaikus domėtis, džiaugtis gamtos atbudimu,
ieškoti aplinkoje pirmųjų pavasario požymių. Gamtos atbudimą susieti su
gražiausia pavasario švente -Šv. Velykomis, suteikiant žinių apie Velykų,
Atvelykio tradicijas, papročius, ruošimąsi, laukimą, šventimą.
IU vyr. mokytoja Violeta Kriščiūnienė
Tikslas. Sudaryti tinkamas
sąlygas pievos vabalams gyventi.
Reikšminiai žodžiai: Vabalai, viešbutis, gamtinė medžiaga, plyta
Tipas:
eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, dėmesys STEM temoms
ir kompetencijoms, tarp dalykinis mokymas
Iššūkis. Siekiant išsaugoti vabzdžių
populiaciją, sudaryti sąlygas jiems gyventi saugioje aplinkoje-"Vabalų
viešbutyje". Iššūkis vaikams ir jų šeimos nariams: rinkti ir atnešti
įvairią gamtinę medžiagą viešbučio įkūrimui. Pats procesas vaikus labai
sudomino, sužinojo, kokia gamtinė medžiaga tinkama, ekologiška.
IU vyr.
mokytoja Jūratė Paitian
Tikslas. Iššūkis! Atlikus kuo įvairesnių bandymų,
eksperimentų sužinoti kuo daugiau apie oro savybes.
Reikšminiai žodžiai: Eksperimentai, oras-dujų mišinys, Žemės atmosfera
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas,
Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarpdalykinis mokymas
Patirti sunkumai: Sunkumų nebuvo
Iššūkis. Vaikai, atlikdami eksperimentus, bandymus su oru, atspės ir
savarankiškai darys išvadas. Kodėl deganti žvakė, po mažesnės talpos stiklainiu
užgeso greičiau, po didesniu stiklainiu-degė ilgiau? Palyginimui pasitelkė
skaičiavimą. Spėjo, darė išvadas, kodėl balionas, užmautas ant butelio
neišsipučia, bet butelį, įdėjus į karštą vandenį, balione atsirado oro (karšto
oro baliono efektas). Kėlė klausimą-ar oras sveria? Atlikus bandymą, vaikai
savarankiškai padarė išvadas, kad balionas, kuriame yra oro nusvėrė nepripūstą
balioną. Rezultatas. Vaikai pagilino žinias apie oro savybes.
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė“.
Iššūkis: sužinoti, kodėl vieni daiktai skęsta, o kiti neskęsta.
Reikšminiai žodžiai: vanduo, druska, kiaušinis.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės ir medžiagos: du virti kiaušiniai, dvi stiklinės, vanduo, druska.
Rezultatas ( nauda vaikui):
Vaikai sužinojo, kad sūriame vandenyje daiktai neskęsta.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Iššūkis: parodyti vaikams, kaip vandens pagalba kirminėliai „ atgyja“.
Reikšminiai žodžiai: pipetės, vanduo, kirminėliai, servetėlės, pieštukai.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: pipetės, indelis su vandeniu, žalios servetėlės, pieštukai, lėkštelės.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikai pamatė, kaip lašinant su pipete vandenį ant susuktų iš servetėlių kirminėlių, jie pradeda judėti.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
„Boružėlių" gr. ugdytiniai sužinojo vandens savybės, kaip vanduo gali keliauti iš vieno indo į kitą. Popieriniai rankšluosčiai gerai sugeria, todėl vanduo jais gali greitai ir lengvai judėti.
Efektas vadinamas kapiliarų efektu. Keliaujant spalvotam vandeniui, susitikusios spalvos susimaišo.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Giedrė Karčiauskienė
Priešmokyklinės grupės „Smalsučiai“ vaikai
susipažino su Saulės sistemos planetomis bei Žemės palydovu Mėnuliu. Taip
galėjo suprasti, kuo rutulys skiriasi nuo skritulio ir apskritimo.
Reikšminiai žodžiai: Apskritimas, skritulys,
"krateris".
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir
tiksliųjų mokslų mokymas; dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Patirti sunkumai: Vaikams buvo sunku pipetės paspaudimu
pritraukti vandens ir spustelėjus atleisti, kad iškristų mažas vandens lašelis.
Priemonės: apskritimas, skritulys, informacija
apie kraterius, miltai - "Mėnulio dulkės", pipetė, vanduo, lėkštelė.
Vaikai atliko
tyrimą: į lėkštelę
įberiama miltų (Mėnulio dulkių), į nedidelį indelį įpilama vandens, išdalijama
po pipetę. Vaikai į pipetę prisitraukė vandens, iš maždaug 30-40cm aukščio
įlašino po lašelį vandens į lėkštę su miltais. Stebėjo, kaip vandens lašeliai
išmuša "kraterius" miltuose. Išvada: taip kaip meteoritai susiduria
su Mėnulio paviršiumi ir sudaro apvalius kraterius, taip ir vandens lašas
krisdamas į miltus sudaro apskritimą, skritulį - "kraterį".
Autorius: priešmokyklinės grupės mokytoja Neringa
Akelaitienė
Ikimokyklinio
ugdymo „ Meškiukų“ grupė
Tikslas: atrinkti ir pavadinti skirtingas sėklas.
Reikšminiai žodžiai: sėklos, rūšiavimas, augalai.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų
mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: 4 indeliai su augalų paveikslėliais, 4 rūšių ( moliūgų, saulėgrąžų, pupelių,
žirnių) sėklos.
Rezultatas (nauda) vaikui:
Vaikai mokėsi į indelius su skirtingais
paveikslėliais atrinkti sėklas ir
jas teisingai pavadinti.
Ikimokyklinio
ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
Ikimokyklinio
ugdymo „ Meškiukų“ grupė.
Eksperimento tikslas:
Supažindinti
vaikus su mikrobais ir bakterijomis, jų pavojais. Taip pat, kokią naudą duoda
rankų plovimas ir muilas.
Reikšminiai žodžiai: bakterijos, muilas, mikrobai, vanduo.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų
mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Priemonės: Indeliai, pienas, malti pipirai, skystas muilas.
Rezultatas ( nauda vaikui):
Vaikai suprato, kaip
mikrobai ir bakterijos bijo muilo. Kaip svarbu plauti rankas.
Ikimokyklinio
ugdymo mokytoja Rima Paškevičienė
"Bitučių" gr. vaikučiai gamino naminį plastiliną. Vaikus sudomino plastelino sudėtis, kur patys galėjo viską sumaišyti ir išminkyti.
Iššūkis.
Mažieji „
Meškiukų“ grupės tyrinėtojai susipažino su pupelės auginimo būdu ir tapo šio
ankštinio augalo augimo proceso dalyviais.
Reikšminiai
žodžiai: tyrinėjimas.
Priemonės:
vazonėliai,
žemės, pupelės, vanduo.
Kriterijai:
tyrinėjimu
grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas. Dėmesys STEM temoms ir
kompetencijoms.
Rezultatas:
vaikai į
vazonėlius pasodino pupeles, nuolat stebėjo, kaip iš pupelės išdygo daigelis,
pasirodė pirmieji lapeliai. Visos šios patirtinės veiklos metu buvo
aiškinamasi, kokių sąlygų reikia, kad pupelė sudygtų ( vandens, šviesos, oro,
šilumos, žemės).Stebėjo, kaip pupelės augaliukas augo ir keitėsi.
Ikimokyklinio
ugdymo mokytoja Jūratė Kuncevičienė.
Iššūkis: Kačiukų" grupės vaikai, turėdami Lietuvos kontūro traferetą, suieškos kuo įdomesnių fonų.
Reikšminiai žodžiai: Lietuva, gimtinė, patriotiškumas, tėvynė.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas.
Priemonės: kartoninis popierius, guašas, teptukai, želmenys, gamtinė medžiaga.
Rezultatas: Pavyko puikiai. Vaikų akimis veikla įdomi, prasminga, įtraukianti.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Paitian.
Ratuku vaikai sudėliojo saldainiukus lėkštėje. Į lėkštės centrą, atsargiai, nedidele srovele įpylėme tiek karšto vandens, kad saldainiukai būtų apsemti iki vidurio. Minutėlę palaukėme ir stebėjome, kaip link lėkštės centro tįsta įvairiaspalvės vaivorykštės juostos. Vaikai buvo labai nustebę pamatę rezultatą. Grožėjosi spalvomis. Vaikai įvardino kokias mato spalvas.
Stebėjome kaip iš mažos žemės "tabletės" , užpylus vandens atsiranda dvigubai daugiau žemių. Pasiruoštas žemes vaikai dėjo kiekvienas į savo indelį, tada dėjo sėklas ir vėl pylė žemes. Paliejome vandeniu. Visus indelius su kiekvieno vaikučio vardu ,sudėjome ant palangės. Saulutė šildys mūsų augaliukus, mes juos laistysime ir stebėsime kaip dygsta. Vaikai vis bėga prie palangės pažiūrėti savo augaliukus. Skatinsim vaikus rūpintis augalais, laistyti ir lauksime kada išdygs.
Žaidimas yra vienas iš pagrindinių vaikų mokymosi ir tobulėjimo būdų. Tai padeda ugdyti savivertę, suteikiant vaikui jausmą apie savo sugebėjimus ir jaustis gerai. Kadangi tai smagu, vaikai dažnai labai įsijaučia į tai, ką daro.
Žaisdami vaikai lavina savo kalbos įgūdžius, emocijas, kūrybiškumą ir socialinius įgūdžius. Žaidimai padeda ugdyti gebėjimą susikaupti. Vaikai mokosi visais savo pojūčiais ir potyriais .
Kas sunkus ir kas lengvas, mažieji „Kodėlčiukai“ (2-3 m.)suprato ir patyrė pūsdami šiaudeliais : plunksnas, teniso kamuoliukus, didesnius plastmasinius kamuoliukus...tai buvo linksmas žaidimas, o mažieji suprato, kad lengvą daiktą nupūsti yra lengviau.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja
Virginija Vasiliauskienė
Iššūkis. Ar pavyks "Kačiukų" grupės vaikams tinkamai sukurti paukštį iš pateiktų priemonių?
Reikšminiai žodžiai: Parskridę paukščiai, plunksnos, kūno dalys.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Mokymo personalizavimas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarp dalykinis mokymas
Priemonės: plunksnos, siūlai, spalvotas popierius, gamtinė medžiaga, klijai, teptukas, žirklės. Rezultatas. Vaikams pavyko iš pedagogo pateiktų priemonių sukurti savo įsivaizduojamą paukštį.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Violeta Kriščiūnienė.
Iššūkis.
Sukurti kuo skirtingesnių paukštelių.
Reikšminiai žodžiai: Sparnuočiai, migruojantys
paukščiai, giesmininkai.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir
projektais grindžiamas mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, Tarp dalykinis
mokymas
Spėjimas. Ar pavyks
"Nykštukų" grupės vaikams iš pedagogo paruoštų priemonių sukurti
įsivaizduojamą paukštelį. Priemonės. Kartoninis popierius, spalvoti siūlai,
dekoravimo priemonės, klijai, teptukai, gamtinė medžiaga. Rezultatas. Skirtingi,
skraidantys paukšteliai, papuošti panaudojant įvairias priemones ir įvairią
gamybos techniką.
IU mokytoja Daiva Kurdeikienė
Naudotos priemonės: pipetės, guašas, vanduo, sniegas. Stebėjimo būsena liejant spalvotą vandenį, sniege atsiranda skylutės, sniegas dažosi, nuo šilumos virsta į vandenį, galutinis rezultatas spalvotas vanduo, su panaudotomis spalvomis, vienoje lėkštėje gavosi Lietuvos vėliavos spalvos.Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Milana Vasiliauskienė
Ikimokyklinio ugdymo „ Meškiukai“ grupė
Iššūkis: grupės ugdytiniai įvairių spalvų flomasteriais taškuojant ant servetėlės, dedant servetėles į vandenį, stebėjo, kaip išsilieja spalva.
Priemonės: flomasteriai, servetėlės, vanduo.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas. Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms.
Rezultatas: kuo daugiau spalvų savo aplinkoje vaikai matys, tuo greičiau pradės skirti.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Kuncevičienė.
Marijampolės vaikų lopšelio – darželio ,,Boružėlių“ grupės vaikai, darė eksperimento bandymą su mokytojos pagalba, gaminosi sniegą. Tėvų ir vaikų namų darbas buvo, atsinešti tinkamą indėlį ir reikiamus ingredientus sniegui. Vaikai, lavino smulkiąją motoriką, maišė, minkė, kol gavosi tikra sniego pasaka. Dėžutėse apsigyveno gyvūnėliai, mašinos ir kiti žaisliukai, bandė lipdyti sniego gniūžtes ir besmegenius. Vaikams bandymas labai patiko.
Iššūkis. "Nykštukų“ grupės ugdytiniai 3 D pieštukais pagamins dovanėlę-katinėlius savo miestui Marijampolei 230-ies metų sukakties proga.
Spėjimas. Ar be pedagogo pagalbos pavyks atlikti užduotį?
Reikšminiai žodžiai: Marijampolė, miestas, skaičiai, žodžiai.
Priemonės: 3D pieštukai, katinėlių siluetai ant lapo.
Tipas: eksperimentas.
Kriterijai: dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas, galimybė naudotis technologijomis ir įranga
Rezultatas: iššūkį pavyko įgyvendinti su pedagogo pagalba, stebint dėl saugaus elgesio su prietaisu. Vaikams nauja veikla, nauji potyriai ir džiugus rezultatas.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Daiva Kurdeikienė
Ikimokyklinio ugdymo „Kačiukai“ grupė
Iššūkis. Ugdytiniai tyrinėjo saulėgrąžų, pupelių, moliūgų, žirnių, krapų, pipirnės sėklas, svogūnų sodinukus ir kt. kėlė klausimus: kas bus?, kas atsitiks su sėkla?
Reikšminiai žodžiai: sėkla, daigas, augalas, saulė, šviesa, šiluma
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas.
Priemonės: augalų sėklos, dirvožemis, indeliai sėkloms pasėti, vanduo.
Rezultatas. Atlikdami ilgalaikius eksperimentus, vaikai stebėjo, kaip skirtingos sąlygos veikia įvairių sėklų dygimo procesą. Po stebėjimų atliko apibendrinimą ir suformulavo išvadas: sėklos greičiausiai sudygsta šiltoje ir šviesioje patalpoje; sėkloms reikalingas vanduo; pipirnėms sudygti nereikia dirvožemio; sėklos supūva, jei yra šalta ir tamsu.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jūratė Paitian
Ikimokyklinio ugdymo „Kačiukų“ grupė
Iššūkis. Atliekant eksperimentus vaikų panaudotas bandymo metodas pavertė ugdymo procesą įdomų ir patrauklų, suteikė daug gerų emocijų.
Reikšminiai žodžiai: Šaltukas, ledas, spalvos
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas.
Kai lauke paspaudžia šaltukas – pats metas su vaikais grupėje ir lauke galima išbandyti daug įdomių dalykų.
Rezultatas. Vaikai aktyviai domisi gamtinės aplinkos tyrinėjimais (eksperimentais, stebėjimais, bandymais). Žaisdami tyrinėja, išbando medžiagas, kurios keičia savybes, kai oras šyla.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Violeta Kriščiūnienė
Interaktyvių grindų pagalba yra lavinami vaikų judesiai, bei koordinacija. Mes su vaikais išbandėme balionėlių sprogdinimą ir pasivaikščiojimą vandeniu. Vaikai reiškė labai daug džiugių emocijų, tyrinėjo, domėjosi. Mokėsi bėgant neužgauti vienas kito, gerbti šalia esantį grupės draugą.
Tikslas. Iš pedagogo paruoštų priemonių sukurti raidę B.
Reikšminiai žodžiai: Apskritimas, liniuotė, centimetrai, vertikaliai.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas
Iššūkis! Priešmokyklinio ugdymo "Smalsučių" grupės vaikams, nepateikiant pavyzdžio, užduotis-sukurti raidės B aplikaciją. Spėjimas. Kaip? Ar pavyks tinkamai panaudoti pedagogo paruoštas priemones? Priemonės: spalvotas popierius, baltas popieriaus lapas, žirklės, klijai, liniuotė, pieštukas, apskritas daiktas, raidės B paveikslėlis. Rezultatas: skirtingais būdais pavyko sukurti raidės B aplikaciją.
PU mokytoja Asta Paulevičienė
"Smalsučių“ grupės ugdytiniai 3D pieštukais gamino dovanas savo gimtojo miesto gimtadieniui: širdeles, katinėlius.
Reikšminiai žodžiai: Marijampolė, gimtadienis, miesto legenda, Kačių kiemelis.
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarp dalykinis mokymas, galimybė naudotis technologijomis ir įranga.
Vaikams iššūkis, nauja patirtis, atidumo, rankos lavinimo, kūrybiškumo ugdymo veikla, džiugus galutinis rezultas.
„Smalsučių“ gr. vaikai atliko eksperimentą „Baltas sniegas – nešvarus vanduo“.
Reikšminiai žodžiai: Tyrinėjimas, matematika, matavimas
Tipas: eksperimentas
Kriterijai: Mokymo personalizavimas, Problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas, dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms
Iš lauko parsinešėme 3 litrų stiklainį su sniegu. Grupėje stebėjome, kaip tirpsta sniegas. Stebėjimo lape užrašėme, per kiek laiko ištirpo sniego. Vaikai matavo liniuote, matavimo metru. Kitą dieną, sniegas jau buvo ištirpęs. Vandenį išpylėme į matavimo indą ir vaikai sužinojo, kad 3 litrai sniego pavirto į 750 mililitrų nešvaraus vandens. Vandenį perfiltravome per baltą vatos gabalėlį. Vaikai pamatė, kiek daug nešvarumų, žemių atsirado ištirpus baltam sniegui. Vaikai įsitikino, kad sniego negalima dėti į burną ne tik dėl to, kad gali skaudėti gerklytę, bet ir dėl to, kad sniege pilna nešvarumų, bakterijų. Vaikai susipažino su tūrio matavimo vienetais: litrai, mililitrai, ilgio matavimo vienetu-centimetrai.
PU mokytoja Asta Paulevičienė
Tikrų žiūronų pagalba vaikai įsisavina sąvokas „arti“, „toli“. O kiek nuostabos ir emocijų, kai daugiaaukštis namas, esanti už kelių šimtų metrų atsiranda prie pat, draugas, esantis šalia, nutolsta labai toli!
Reikšminiai žodžiai: Stebėjimas, žiūronai, sąvokos
Tipas: atvejo tyrimas
Kriterijai: Mokymo personalizavimas, Dėmesys STEM temoms ir kompetencijoms, tarpdalykinis mokymas
Įsisavino sąvokas "arti-toli", patyrė daug džiugių emocijų. Stebėjimui naudoti tikri žiūronai.
PU mokytoja Asta Paulevičienė
„FUTBOLIUKO“ VEIKLA SAUSIO MĖNESĮ
Šiuos metus pradėjome su futbolo kamuoliu! Išmėginome naujus futbolo pratimus. „Futboliukas“ palaipsniui auga ir tobulėja. Norint geriau ir greičiau viską išmokti bei atsiminti nuolatos reikia kartoti pratimus ir gerinti pradinius įgūdžius. Atlikome užduotis: išmokome kontroliuoti kamuolį, sustabdyti kamuolį nurodytoje vietoje dešine ar kaire koja. Pasikvietėme į svečius grupių mokytojas, organizavome vaikų ir pedagogų futbolo pažaidimą. Vaikams žaisti su pedagogais - didelis džiaugsmas ir nepamirštama pramoga. O kiek emocijų suaugusiesiems! Tikrai daugiau, nei vaikams !
Mokytoja Asta
FUTBOLIUKO PARODA
„Lopšelio-darželio
„Ąžuoliukas“ grupių vaikų kūrybinės užduotys kartu su šeimos nariais,
mokytojais“
Tai kūrybinė užduotis, kuri
įtraukė ne tik vaikus, bet ir jų šeimos narius. Vaikai būna labai laimingi, kai
sugrįžę namo gali linksmai ir kūrybingai praleisti laiką su tėveliais, seneliais,
broliais ir sesėmis. Užduotis – kūrybinis darbas futbolo tematika. Improvizavo,
nustebino „Futboliuką“ savo kūrybiškumu: sukonstravo, nulipdė, nupiešė (ar kaip
tik fantazija leido) pagamino futbolo stadiono maketą, taurę, medalį, piešė,
spalvino ir kt.
Kūrybos technika: piešimas, lipdymas, dažymas,
karpymas, darbai iš natūralaus medžio gabalo ir kita.
Nuoširdus AČIŪ už dalyvavimą parodoje, kūrybiškumą!
Mokytoja Asta P.
PATYRIMINIS UGDYMAS SU IKIMOKYKLINIO IR PRIEŠMOKYKLINIO UGDYMO MOKINIAIS
Antrasis etapas – metodikos testavimas
MEDŽIAGOS BŪSENOS KITIMO TYRIMAS
Tyrinėjimai, bandymai, eksperimentavimas
Tyrinėjimų bei eksperimentavimo dėka vaikai lavina savo pojūčius: regėjimą, lytėjimą, klausą, lavėja akies – rankos koordinacija, išmoksta ilgiau išlaikyti dėmesį, ugdosi sumanumą, lavina reakciją, kaupia patirtį, diskutuoja, samprotauja, stiprina savo kritinį mąstymą, išmoksta spręsti problemas, ima geriau suvokti juos supantį pasaulį. Tyrinėjimams, eksperimentams tinkamos visos priemonės, svarbu atkreipti dėmesį į vaiko amžių. Vaikai gali eksperimentuoti su vandeniu, smėliu, balionais, augalais, meninės raiškos priemonėmis, – svarbu, kad tyrinėjimo procese vaikas galėtų veikti pats, jam būtų įdomu ir nesudėtinga. Atliekant bandymus, eksperimentus visada laukiama galutinio rezultato, vienų eksperimentų rezultatai gaunami iš karto ir vadinami momentiniais, o kitų eksperimentų rezultatai yra gaunami po tam tikro laiko, jie vadinami ilgalaikiais eksperimentais, pvz.: stebėti, kaip spalvą keičia baltas gėlės žiedas, pamerktas į spalvotą vandenį ir t.t. Priešmokyklinio ugdymo „Smalsučiai“ grupės vaikai (6-7 m.) atliko tyrimą „Spalvoti žiedai“. Į spalvotą vandenį (5 spalvos), nudažytą valgomaisiais dažais, pamerkė tulpes baltu žiedu. Jau netrukus vaikai pastebėjo pokyčius: gėlės kotelis, žiedo viduriukas, žiedlapiai keitė spalvą. Pokyčius stebėjo, aptarė kitą dieną ar net po keleto dienų. Atliekant ilgalaikius eksperimentus, būtina juos fiksuoti: fotografuoti, žymėti popieriaus lape savo pastebėjimus, pokyčius, tai padeda vaikui geriau įtvirtinti gautas žinias, jas analizuoti, daryti išvadas.
Vaikai stebėjo bandymą „Tornadas stiklainyje“. Stiklainyje, panaudojant vandenį, actą ir indų ploviklį, stipriai užsukus ir papurčius stiklainį, susiformavo į tornadą panašus stulpas, sužinojo, kas yra tornadas. Bandymą aptarėme akcentuojant, jog tornadas susidaro ore, o čia buvo stiklainyje. Išvada: bandymas nepavyktų, jei stiklainis būtų sklidinas vandens ir jame nebūtų oro.
Kito tyrimo pagalba aiškinomės skysčių takumą: vandens, aliejaus, sirupo. Atlikę bandymą, vaikai padarė išvadą, kad geriausiai teka vanduo, vidutiniškai-aliejus, o prasčiausiai-sirupas, nes jis klampus, lipnus.
Tyrimą „Darome vaivorykštę“ vaikai tik stebėjo. Kas atsitiko? Lakas ant vandens paviršiaus sudaro ploną plėvelę. Kai lakas patenka ant juodo popieriaus ir krinta ant jo šviesa, lako sluoksniai atspindi šviesą. Taip sukuriami vaivorykštės raštai.
Išvada. Eksperimentai suteikia apčiuopiamą naudą sėkmingam vaiko ugdymuisi: stiprėja kalbos, matematinius, pažinimo, socialiniai, sveikatos stiprinimo bei meniniai įgūdžiai.
Priemonės: skysčių matavimo indas, valgomieji dažai, gėlėms pamerkti indeliai, stiklainis su dangteliu, actas, indų ploviklis, piltuvėliai, aliejus, sirupas, bespalvis nagų lakas, juodas popierius.
Mokytojos Asta Paulevičienė, Neringa Akelaitienė, Jūratė Paitian
Patyriminis ugdymas „Nuo sėklos iki augaliuko“
„Smalsučių“ priešmokyklinio ugdymo ir „Kačiukų“ ikimokyklinio ugdymo grupėse
Pavasaris – nuostabus metas pažinti gamtą, tyrinėti, atrasti. “Smalsučių“ (6-7m.) priešmokyklinio ugdymo grupės ir „Kačiukų“ (4-5m.) ikimokyklinio vaikai jau vasario pabaigoje pradėjo vykdyti patyrimines veiklas. Ugdytiniai tyrinėjo saulėgrąžų, pupelių, moliūgų, žirnių, krapų, pipirnės sėklas, svogūnų sodinukus ir kt. Per veiklas buvo aiškinamasi, kokių sąlygų reikia, kad sėklos sudygtų (vandens, oro, šilumos, dirvos). Atlikdami ilgalaikius eksperimentus, vaikai stebėjo, kaip skirtingos sąlygos veikia įvairių sėklų dygimo procesą. Po stebėjimų atliko apibendrinimą ir suformulavo išvadas:
Vaikai sužinojo, kad sėkla yra lyg įvairių vertingų medžiagų, kurių reikia naujam augalui augti, sandėlis, taip pat dar kartą pakartojo augalo sandarą ir ką veikia tam tikra augalo dalis. „Smalsučių“ ir „Kačiukų“ grupių vaikai nusprendė visas įgytas žinias patikrinti, tad grupėse įsirengė „Daržą“. Sėjo sėklytes, sodino svogūnų sodinukus. Kiekvieną dieną vaikai stebėjo augaliukų keitimąsi, augimą, prižiūrėjo, kad netruktų drėgmės, aptarė, kad greičiausiai sudygo pipirinė, krapai, svogūnai išleido laiškus. Savo stebėjimus perteikė meninėje veikloje atlikdami kūrybinius darbus.
Patyriminis mokymasis leidžia įsisavinti žinias per tikrą gyvenimišką patirtį. Vaikai per veiklas įsitraukė į kūrybišką ir aktyvią veiklą, ieškojo atsakymų, patikrino informaciją per savo konkrečią patirtį. Veiklos skatino mąstyti, klausti ir ieškoti atsakymų, bendradarbiauti, reflektuoti. Taip pat veiklose atsiskleidė vaikų gebėjimas valdyti emocijas, priimti sprendimus, spręsti problemas, ugdytiniai ugdėsi valią ir susikaupimą.
Mokytojos Asta Paulevičienė, Neringa Akelaitienė, Jūratė Paitian.
Projekto tikslas: priešmokyklinio ugdymo grupių vaikams suteikti žinias apie saugų elgesį gatvėje, namuose, ugdyti draugiškumą, suteikti teigiamų emocijų.
Siekiant ugdyti vaikų savisaugos jausmą vyko pokalbiai apie artimoje aplinkoje gresiančius pavojus. Vaikai pasakojo apie savo patirtas nelaimes, svarstėme, kaip buvo galima jų išvengti ir kodėl jos nutiko. Ugdytiniai buvo supažindinti su pagrindinėmis saugaus elgesio taisyklėmis, kelio ženklais, įsiminė trumpąjį pagalbos telefono numerį, žaidė įvairius didaktinius žaidimus.
Prevencinio renginio „Aš saugus, kai žinau“ akimirkos
Prizai už aktyvų dalyvavimą: triukšmo lygio šviesoforas ir LEGO konstruktorius „Gaisrinė“
Mokytojos Neringa Akelaitienė ir Asta Paulevičienė
PATYRIMINIS UGDYMAS SU IKIMOKYKLINIO IR PRIEŠMOKYKLINIO UGDYMO MOKINIAIS
Antrasis etapas – metodikos testavimas
MEDŽIAGOS BŪSENOS KITIMO TYRIMAS VEIKIANT ŽEMAI TEMPERATŪRAI
Kai lauke paspaudžia šaltukas – pats metas su vaikais grupėje ir lauke galima išbandyti daug įdomių dalykų. Vaikai aktyviai domisi gamtinės aplinkos tyrinėjimais (eksperimentais, stebėjimais, bandymais). Žaisdami tyrinėja, išbando medžiagas, kurios keičia savybes, kai oras šyla ar šąla. Ypač jiems patinka eksperimentuoti su vandeniu, ledu, sniegu. Smagu, kai oro sąlygos pasitarnauja ne tik kuriant, žaidžiant, bet ir eksperimentuojant. K. Kubilinsko „Ledinukas“ sako: „Visą žemę, jei norėčiau, aš sušaldyti galėčiau“. Šįkart šaltukas sušaldė „Kačiukų“ grupės vaikų maistiniais dažais nuspalvintą vandenį. Į 10 litrų talpos kibirus prileidome šalto vandens, maistinių dažų ir pipetės pagalba vandenį nudažėme. Parai laiko išnešėme į lauką, kur spaudė -20 laipsnių šaltukas. Stebėdami spalvotą vandenį pavirtusiu spalvotu ledu vaikai suprato, kad vanduo šaltyje virto kietu ledo kristalu. Vaikai ledo paviršių lietė, stukseno pirštukais, važinėjo modeliukais, tikrino ledo stiprumą, prikišę nosytes žiūrėjo ar vanduo talpoje sušalo iki dugno. Balto, puraus sniego nuklotą aikštelę papuošė spalvotais kalneliais. Po savaitgalio vaikai sugrįžę pastebėjo, kad ledo kalneliai pakeitę formą, ištižusi ryški spalva, nes...lauke oras atšilo ir vietoje – 20 laipsnio šalčio, oro temperatūra jau teigiama.
Išvada. Atliekant eksperimentus panaudotas bandymo metodas pavertė ugdymo procesą įdomų ir patrauklų, suteikė vaikams daug gerų emocijų.
Priemonės: talpos vandeniui, maistiniai dažai, pipetės, smulkūs žaisliukai.
Mokytojos Jūratė Paitian, Asta Paulevičienė, Neringa Akelaitienė
PATYRIMINIS UGDYMAS SU IKIMOKYKLINIO IR PRIEŠMOKYKLINIO UGDYMO MOKINIAIS
Antrasis etapas – metodikos testavimas
MEDŽIAGOS BŪSENOS KITIMO TYRIMAS
Nors žiema jau įpusėjo, tačiau kasdien gamta pateikia nepakartojamo grožio vaizdų, ragina kaskart išbandyti, atrasti, patirti, pažinti, džiaugtis... Pasivaikščiojimų ar išvykų metu išnaudojame visa tai aktyviai veikdami kartu su vaikais, fiksuojame pažinimo akimirkas nuotraukose. Žiemos pramogos, tyrinėjimai gamtoje, stebėjimai, eksperimentai, užduotys vaikams suteikia galimybę kaupti patirtį, nuodugniau pažinti ir įsitikinti gamtos teikiamomis galimybėmis, grožiu, pavojais. „Kačiukų“ (4m.) ir „Smalsučių“ (6 m.) grupėse vyko tyrinėjimai. Vaikams ypač patiko panaudojant gamtinę medžiagą, spalvotą vandenį, šalčio pagalba, sukurti ledo papuošalus. Su spalvotu vandeniu dažyti sniegą, ledą bei kurti kompozicijas. Pūsti muilo burbulus ir stebėti, kaip veikiant šalčiui, jie virsta nuostabiais ledu burbulais. „Kačiukų“ gr. vaikai atliko įvairius eksperimentus, kurie glaudžiai susiję ir su matematika – vaikai skaičiavo, mokėsi pažinti skaitmenis, užpildydami formas spalvotu vandeniu, laukdami, kol sušals, išimdami iš formos sušalusius. Stebėjo, kaip ledas, sniegas, vanduo keičia savybes, veikiami skirtingų temperatūrų. Ledą dažė grupėje, sniegą lauke. Vaikams buvo smalsu stebėti, kokioje temperatūroje ir per kiek laiko greičiausiai ištirps ledukai, sniegas.
„Smalsučių“ gr. vaikai atliko eksperimentą „Baltas sniegas tai – nešvarus vanduo“. Iš lauko parsinešėme 3 litrų stiklainį su sniegu. Grupėje stebėjome, kaip tirpsta sniegas. Kitą dieną, sniegas jau buvo ištirpęs. Vandenį išpylėme į matavimo indą ir vaikai sužinojo, kad 3 litrai sniego pavirto į 750 mililitrų nešvaraus vandens. Su sniegu ir jo virtimu vandeniu kambario temperatūroje darėme eksperimentą: vandenį perfiltravome per baltą audinio gabalėlį. Vaikai pamatė, kiek daug nešvarumų, žemių atsirado ištirpus baltam sniegui. Įsitikino, kad sniego negalima dėti į burną ne tik dėl to, kad gali skaudėti gerklytę, bet ir dėl to, kad sniege pilna nešvarumų, bakterijų.
Statiniai iš sniego, eksperimentai su ledu, jų spalvinimas, gamtinės medžiagos panaudojimas, žaidimai, vaikų tarpusavio pokalbiai, tarimasis, draugo nuomonės, patarimų išklausymas suteikia didelį pažinimo ir bendravimo malonumą, turtina vaikų patirtį.
Išvada. Jeigu žiemą kieme apsidairysime aplinkui, pamatysime, kiek įdomių dalykų slepia baltu sniegu pasidengusi, šalčio sukaustyta mus supanti gamta.
Priemonės: silikoninės formelės, dubenėliai, purkštukai, 3 l stiklainis, skysčių matavimo indas, maistiniai dažai, guašas, teptukai, plastikiniai buteliai, gamtinė medžiaga, muilo burbulai.
Mokytojos Neringa Akelaitienė, Jūratė Paitian, Asta Paulevičienė
PATYRIMINIS UGDYMAS SU IKIMOKYKLINIO IR PRIEŠMOKYKLINIO UGDYMO MOKINIAIS
Antrasis etapas – metodikos testavimas
MEDŽIAGOS BŪSENOS KITIMO TYRIMAS. ATSTUMO MATAVIMAS
Aplinkos pažinimas ir tyrinėjimas mažo žmogaus gyvenime, ugdant (-is) asmenybę, atlieka svarbų vaidmenį. Jau ankstyvoje vaikystėje vaikams patinka paliesti, paimti, išbandyti, stebėti juos supančią aplinką, žaislus ir kitus daiktus. Tyrinėjimas – tai procesas, kai atidžiai žiūrint, klausant, uodžiant, liečiant, klausinėjant, ieškant informacijos įvairiuose šaltiniuose sužinoma apie gyvosios ir negyvosios gamtos objektus bei reiškinius, žmogaus sukurtus daiktus, žmonių gyvenimą. Tyrinėjimas apima ir bandymus (eksperimentus), kai keičiame daiktus ar medžiagas, aplinkos sąlygas. Vaikai kiekvieną dieną mokytojų klausia apie juos supantį aplinkinį pasaulį, todėl eksperimentavimas su paprastomis medžiagomis tampa puikia priemone daug išmokti, vaizdžiai paaiškinti gamtos reiškinius ir procesus.
„Smalsučių “ grupės vaikai (5-6 m.) ir ,,Nykštukų" grupės vaikai (3-4 m.) dalyvavo „Atradėjų studijos“ veikloje. Siekiant įtvirtinti įgytas žinias apie medžius, rudens savybes, mažieji "Nykštukai" tapo "Rudens sekliais". Atliko "seklio" lape pateiktas užduotis. Džiaugėsi radę, pastebėję, teisingai pavadinę. Nors lauke lynojo, vaikams tyrinėti, išbandyti, atrasti netrukdė. "Smalsučių" ir "Nykštukų" grupių vaikai atliko eksperimentą „Batų antspaudai“, kurio tikslas skatinti vaikus tyrinėti, bandyti, stebėti ir atrasti, sužinoti sauso smėlio savybes ir kaip sausą žemę paversti purvu. Vaikai lipo į indą su sausu smėliu ar šlapiu purvu, žingsniavo per ištiestą popieriaus lapą. Ant popieriaus liko visų pėdsakai, juos palygino, surado rašto skirtumus ir panašumus. "Smalsučių" grupės vaikai liniuotės pagalba išmatavo pėdsakų ilgius, rašto pločius. Eksperimento pabaigoje nusprendė, kodėl batai palieka pėdsakus, tyrinėja ir nutaria, jog pėdsakai perėjus per sausą smėlį yra švaresni, o purvas-šlapia žemė palieka ryškius atspaudus, nes batai yra nešvarūs.
REZULTATAS: atliktas eksperimentas paskatins valytis batukus einant į patalpą, įgyta patirtis leis priminti skubančiam draugui ar savo šeimos nariams.
PRIEMONĖS: baltas popierius, sausas smėlis, šlapias purvas, padidinamieji stiklai, liniuotė.
Mokytojos Neringa Akelaitienė, Asta Paulevičienė, Jūratė Paitian
Patyriminis ugdymas –tai mokymasis veikloje. Mokymosi metu nelieka vaikų baimės ir nerimo, dėl to, kas nežinoma. Veikloje kylantys iššūkiai aiškiau atskleidžia vaikų mąstymą, elgesį, gebėjimą valdyti emocijas, priimti sprendimus, skatina kritiškai mąstyti, klausti ir ieškoti atsakymų bei ugdyti bendravimo įgūdžius. Svarbu, kad patirtinės veiklos procese vystosi kalbiniai, socialiniai, emociniai, pažintiniai, meniniai, fiziniai vaikų gebėjimai ir įgūdžiai. Vaikai įsisavina žinias per realią gyvenimišką patirtį, mokosi iš savo asmeninės patirties ir savo atradimų.
„Žirniukų“ grupės vaikai (4-5 m.) ir ,,Nykštukų" grupės vaikai (3-4 m.) dalyvavo „Atradėjų studijos“ veikloje. Vaikai susipažino su artimoje aplinkoje gyvenančiais bestuburiais – vynuoginėmis sraigėmis, sliekais. Suvokė jų kūno sandarą ir gyvenimo būdą. Sužinojo, kodėl sraigės ant nugaros nešiojasi „namukus“ ir kodėl po lietus sliekai išlenda iš žemės. Aptariant nagrinėjamų gyvūnų gamtinę ir praktinę reikšmę, vaikai suvokė, kad gamtoje visi organizmai yra susiję ir yra naudingi.
Artimiausioje aplinkoje buvo surasta vieta, kurioje gyvena sraigės, sliekai. Vynuoginės sraigės ir sliekai buvo sudėti į gamtos tyrimų indą. Vaikai iš savo patirties apibūdino sraigės ir slieko išorės sandarą. Pro lupą bei mikroskopą apžiūrėjo: galvą, koją, liemenį (įsitikinamo, kad liemuo yra kriauklėje - kiaute), čiuopiklius (du ilgi su akimis, du trumpi). Nustatė, į kurią pusę (kairę ar dešinę) susukta sraigės kriauklė - kiautas, suskaičiavo, kiek apvijų ji turi (4–5). Pamatė slieko balnelį. Išsiaiškino, kad sraigės koja yra gleivėta ir kodėl tos gleivės yra svarbios. Atkreipė dėmesį, kad susitraukus sraigės kojos raumeniui, išsiskiria gleivės. Kartu su vaikais aptarėme sraigės ir slieko gyvenamąją vietą, mitybos ypatumus. Apžiūrinėjant sraiges, viena iš jų ėmė tuštintis. Vaikams kilo klausimų, ką ji daro, todėl buvo paaiškinta, kad šalia kriauklės yra šalinamoji anga. Vaikai stebėjo sraigių ir sliekų judėjimą, jų galimą greitį.
Tyrimui naudoti gyvūnai buvo saugiai paleisti ten, kur ir buvo surinkti.
Vaikai patyrė džiugių emocijų, naujų įspūdžių, mokėsi pastabumo. Atsargiai elgėsi renkant bei paleidžiant ir apžiūrint gyvūnus. Stebėjo save ir kitus, kad neužminti, nesutraiškyti kiauto, nepažeisti gyvūno liemens, esančio kriauklėje. Sportinės (judėjo kaip sraigės bei sliekai) ir meninės veiklos pagalba išreiškė patirtus įspūdžius: gamino sraiges ir sliekus iš plastilino bei kaštono sėklos.
Ikimokyklinio amžiaus vaikui svarbu pačiam atrasti, analizuoti, eksperimentuoti, tyrinėti, bandyti ir patirti atradimo džiaugsmą, ir didžiuotis savimi.
Priemonės: Petri lėkštelės, lupa, skaitmeninis mikroskopas, padėklas, gamtos tyrinėjimo rinkinys.
Mokytojos - Neringa Akelaitienė, Asta Paulevičienė, Jūratė Paitian.
PATYRIMINIS
UGDYMAS SU IKIMOKYKLINIO IR PRIEŠMOKYKLINIO UGDYMO MOKINIAIS
Antrasis etapas – metodikos testavimas
Medžiagos būsenos kitimo tyrimas, veikiant aukštai temperatūrai
Patirtinis ugdymas(is) – tai sėkmingo vaikų ugdymo(si) strategija. Tik veikdamas vaikas kuria savo žinojimą, įgauna įgūdžių, ugdosi gebėjimus ir vertybines nuostatas iš savo bendraamžių, bei stebėdamas suaugusius ir perimdamas jų patirtį. Patyriminio ugdymo(si) metu vaikas mokosi bendrauti, bendradarbiauti, apibendrinti, įrodymais pagrįsti žinias. Šitaip ugdomi pasitikintys savimi vaikai, gebantys įveikti sunkumus, gebantys komunikuoti, suvokti užduotį, sieti naujas žinias su asmenine patirtimi. Patyriminė veikla stiprina ryšį su supančiu pasauliu, sudaro galimybę vystytis vaiko individualybei. „Smalsučių“ grupės vaikai (5-6 m.) dalyvavo „Atradėjų studijos“ veikloje. Vaikai susipažino su procesu, kai medžiagos būsenos kinta, virsta kita, kintant temperatūrai, kad kaitinant medžiagas, keičiasi jų savybės. “Atradėjų studijoje” gamino varškę. Iš pieno, citrinos pagalba, kaitinant puikiai pavyko pasigaminti 200 gramų varškės iš 1 litro pieno. Vaikų žodynas praturtėjo sąvokomis ir žiniomis: “išrūgos”, 1 litras arba 1000 mililitrų, gramai. Susipažino su virtuvinėmis svarstyklėmis, kurių pagalba pasvėrė gautą varškės kiekį – 200 gramų. Termometro pagalba sužinojo šalto ir užvirusio pieno temperatūrą. Galutinis proceso rezultatas-išrūgų ir varškės degustacija. Vaikai vienbalsiai sakė, kad labai skanu!
Atsargiai elgiamasi su elektros prietaisais, prie įkaitusios viryklės, užvirusio pieno.
Naudotos priemonės: elektrinė viryklė; puodas; skysčio temperatūros matavimo termometras; skysčio matavimo indas; produktų svėrimo svarstyklės.
Mokytojos-Neringa Akelaitienė ir Asta Paulevičienė